Returer och garanti

1. Returer och annullering av beställningar

1.1. Köparen har rätt att returnera eller byta ut varorna mot en annan produkt med samma värde inom 14 dagar efter att ha mottagit varorna.
1.1.1. För att returnera en produkt måste en ansökan om att häva avtalet lämnas in till säljaren i förväg. Ansökningsblankett finns här.
1.1.2. Köparen måste returnera varan inom 14 dagar efter att ansökan lämnats in eller bevisa att han eller hon har överlämnat varan till transportören inom denna period.
1.2. Köparen returnerar varorna genom att meddela säljaren i förväg via e-post eller telefon.
1.3. Om de returnerade förpackningarna eller produkterna är skadade kommer säljaren att ta hänsyn till värdeminskningen av den skadade förpackningen eller produkten.
1.4. När köparen returnerar varorna rekommenderar vi att man lägger till fakturanummer, namn, löpande kontonummer och orsaken till retur av varorna för att underlätta behandlingen och säkerställa bättre produkter och tillhandahållande av tjänster.
1.5. Återbetalningen kommer att göras av säljaren inom 14 dagar efter mottagandet av returansökan, men inte förrän säljaren har mottagit de returnerade varorna eller innan köparen har bevisat att han eller hon har skickat tillbaka de returnerade varorna. Om köparen utövar sin returrätt har denne rätt att få återbetalning av alla avgifter som säljaren inte har några krav på, inklusive kostnaden för leverans av varorna (om denna lades till i beställningen). Om köparen inte anger något annat kommer pengarna att återbetalas till samma bankkonto som betalningen gjordes från.
1.6. Om köparen har valt det dyraste leveranssättet kommer leveranskostnaden att ersättas i den utsträckning som motsvarar det billigaste alternativet som säljaren erbjuder på leveransplatsen.
1.7. Om den returnerade produkten är skadad och Anvol Nordic AB inte har någon skuld och om produkten har använts felaktigt av köparen, har Anvol Nordic AB rätt att kvitta kostnaderna för den orsakade skadan.
1.8. Säljaren har rätt att från det återbetalningsbara beloppet dra av de transportkostnader som uppkommit i samband med återlämnandet av varan för frågor som rör köparen. I detta fall kommer transportkostnaden att vara 79 kr.
1.9. Om köparen inte samtycker till det kvittningsbara beloppet har denne rätt att begära att en tredjepartsexpert involveras för att fastställa varans devalvering. Kostnaderna för den utomstående experten ska betalas av den part vars anspråk visar sig vara ogrundat.
1.10. Av hälso- eller hygieniska skäl kan vissa varor som har öppnats efter leveransen (till exempel nappar, nappflaskor, hygien- och kosmetikaprodukter) inte returneras.
1.11. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om systematisk överkonsumtion, onormalt höga returvolymer eller andra omständigheter som strider mot vår returpolicy och normala köpmönster. Vid annullering återbetalas hela beloppet till kunden.
1.12. Returperioden på 14 dagar gäller inte för specialtilverkade produkter såsom Build-A-Bear personligt anpassade produkter (inklusive tillsatt doft, bultande hjärta etc.) samt andra personligt anpassade produkter eller produkter som tillverkas enligt anpassad beställning.

2. Inlämnande av en reklamation och försäljningsgaranti

2.1. Säljaren måste ge ett skriftligt svar på den reklamation som lämnats in av köparen senast inom 15 dagar. Om säljaren behöver ytterligare tid för att svara måste han meddela köparen detta och ange orsaken till förseningen och den nya tidsfristen för svaret.
2.2. Säljaren är ansvarig för bristande efterlevnad av avtalsvillkoren för den produkt som sålts till köparen om detta visar sig inom två år efter leveransen till köparen.
2.3. En bristande överensstämmelse som har uppdagats inom tre år från dagen för leverans till köparen ska antas ha funnits vid leveranstillfället, såvida inte detta antagand är oförenligt med produktens eller felets art.
2.4. Utöver köparens lagliga rättigheter omfattas produkterna även av tillverkarens garanti (importören). Villkoren för garantin finns tillsammans med varje produkt som omfattas av garantin
2.5. Tillverkaren är inte ansvarig för:
a) Försämring av en produkt som skadats av köparen.
b) Skador/fel som orsakats av felaktig användning av produkten.
c) Skador/fel som orsakas av att underhållet som anges i produkthandboken inte följs.
2.6. Rapportera bristande överensstämmelse med produkten till e-post kundservice@buildabear.se.
2.7. Om produkten inte uppfyller kraven eller är defekt har köparen rätt att kräva att produkten repareras, samt att produkten ersätts med en produkt utan defekter som uppfyller kraven eller att häva beställningen och returnera produkten.
2.8. I händelse av en reklamation kommer kostnaden för återlämning att betalas av säljaren efter de första sex månaderna eller efter de följande 1,5 åren endast om reklamationen är motiverad och den bristande överensstämmelsen verifieras av tillverkaren.
2.9. Om köparen upptäcker att produkten inte uppfyller kraven är köparen skyldig att meddela detta faktum inom två månader efter upptäckten. Produkten får inte användas på nytt om en brist upptäcks.