Allmänna villkor

Build-A-Bear villkor och bestämmelser är samma för alla kunder.

Förhållandet mellan Build-A-Bear’ representant Anvol Nordic AB (registreringsnummer 559353-4711; adress Wallingatan 34, 111 24 Stockholm) och kunden regleras av följande allmänna villkor som har utarbetats av Anvol Nordic AB.

Beställningsvillkor

1. Beställning

1.1. Beställningen görs mellan den som handlar (nedan kallad köparen) i Build-A-Bears webbutik och representanten för buildabear.se Anvol Nordic AB (registerkod 559353-4711; adress Wallingatan 34, 111 24 Stockholm; nedan kallad säljaren). Att göra en beställning är detsamma som att underteckna ett köp- och försäljningsavtal.
1.2. Köparen gör beställningen digitalt genom att lägga produkten i sin virtuella kundvagn.
1.3. Beställningen träder i kraft från och med det ögonblick då köparen klickar på länken ”Skicka beställning” och godkänner dessa villkor.
1.4. Säljaren skickar en faktura till köparen för beställningen via e-post. Fakturor och beställningar är också synliga för kunden i kundmiljön buildabear.se efter att kunden loggat in med sitt användarnamn och lösenord.
1.5. Köparen måste vara noggrann och ange rätt uppgifter och beställd produktmängd: det är köparens ansvar att beställningen är korrekt.
1.6. Beställningen träder i kraft från och med den tidpunkt då full betalning har mottagits på Anvol Nordic ABs konto.

2. Priser

2.1. Priserna på de produkter som säljs på webbplatsen för Anvol Nordic AB webbutik är i svenska kronor. Alla priser inkluderar moms.
2.2.Om köparen beställer för mindre än 1000 kronor tillkommer en leveranskostnad på 99 kronor vid beställning av PostNords hemleverans och 49 kronor vid beställning av PostNords paketbox.
2.3. Om köparens beställning överstiger 1000 kronor levereras varorna till köparen utan leveranskostnader.
2.4. Om varan är stor och inte får plats i en paketbox kan den endast levereras via hemleveras.

3. Betalning

3.1. Köparen betalar beloppet i den faktura som Anvol Nordic AB skickar via bank eller med kreditkort.
3.2. Köparen gör betalningen till den bank som anges på Anvol Nordic ABs löpande konto.

4. Leverans

4.1. Leveranstiden är högst 5 arbetsdagar (vanligtvis kommer varorna inom 1–2 arbetsdagar). Leveranstiden räknas från den tidpunkt då beställningen träder i kraft, se punkt 1.
4.2. Vi skickar de beställda varorna via PostNord.
4.3. Om destinationsadressen inte är tydligt angiven eller är felaktig ansvarar köparen för förseningen av varorna.
4.4. Vi rekommenderar att köparen kontrollerar produkternas förpackning och antal efter att ha mottagit varorna. Om förpackningen eller produkten skadas under transporten ska den returneras och ersättas med en ny förpackning och en oskadad produkt.
4.5. Vid senare reklamationer avseende förpackningen eller produkten tar säljaren hänsyn till värdeminskningen av den skadade förpackningen/produkten vid retur av varorna.

5. Returer och annullering av beställningar

5.1. Köparen har rätt att returnera eller byta ut varorna mot en annan produkt med samma värde inom 14 dagar efter att ha mottagit varorna.
5.1.1. För att returnera en produkt måste en ansökan om att häva avtalet lämnas in till säljaren i förväg. Ansökningsblankett finns här.
5.1.2. Köparen måste returnera varan inom 14 dagar efter att ansökan lämnats in eller bevisa att han eller hon har överlämnat varan till transportören inom denna period.
5.2. Köparen returnerar varorna genom att meddela säljaren i förväg via e-post eller telefon.
5.3. Om de returnerade förpackningarna eller produkterna är skadade kommer säljaren att ta hänsyn till värdeminskningen av den skadade förpackningen eller produkten.
5.4. När köparen returnerar varorna rekommenderar vi att man lägger till fakturanummer, namn, löpande kontonummer och orsaken till retur av varorna för att underlätta behandlingen och säkerställa bättre produkter och tillhandahållande av tjänster.
5.5. Återbetalningen kommer att göras av säljaren inom 14 dagar efter mottagandet av returansökan, men inte förrän säljaren har mottagit de returnerade varorna eller innan köparen har bevisat att han eller hon har skickat tillbaka de returnerade varorna. Om köparen utövar sin returrätt har denne rätt att få återbetalning av alla avgifter som säljaren inte har några krav på, inklusive kostnaden för leverans av varorna (om denna lades till i beställningen). Om köparen inte anger något annat kommer pengarna att återbetalas till samma bankkonto som betalningen gjordes från.
5.6. Om köparen har valt det dyraste leveranssättet kommer leveranskostnaden att ersättas i den utsträckning som motsvarar det billigaste alternativet som säljaren erbjuder på leveransplatsen.
5.7. Om den returnerade produkten är skadad och Anvol Nordic AB inte har någon skuld och om produkten har använts felaktigt av köparen, har Anvol Nordic AB rätt att kvitta kostnaderna för den orsakade skadan.
5.8. Säljaren har rätt att från det återbetalningsbara beloppet dra av de transportkostnader som uppkommit i samband med återlämnandet av varan för frågor som rör köparen. I detta fall kommer transportkostnaden att vara 79 kr.
5.9. Om köparen inte samtycker till det kvittningsbara beloppet har denne rätt att begära att en tredjepartsexpert involveras för att fastställa varans devalvering. Kostnaderna för den utomstående experten ska betalas av den part vars anspråk visar sig vara ogrundat.
5.10. Av hälso- eller hygieniska skäl kan vissa varor som har öppnats efter leveransen (till exempel nappar, nappflaskor, hygien- och kosmetikaprodukter) inte returneras.
5.11. Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar vid misstanke om systematisk överkonsumtion, onormalt höga returvolymer eller andra omständigheter som strider mot vår returpolicy och normala köpmönster. Vid annullering återbetalas hela beloppet till kunden.
5.12. Returperioden på 14 dagar gäller inte för specialtilverkade produkter såsom Build-A-Bear personligt anpassade produkter (inklusive tillsatt doft, bultande hjärta etc.) samt andra personligt anpassade produkter eller produkter som tillverkas enligt anpassad beställning.

6. Inlämnande av en reklamation och försäljningsgaranti

6.1. Säljaren måste ge ett skriftligt svar på den reklamation som lämnats in av köparen senast inom 15 dagar. Om säljaren behöver ytterligare tid för att svara måste han meddela köparen detta och ange orsaken till förseningen och den nya tidsfristen för svaret.
6.2. Säljaren är ansvarig för bristande efterlevnad av avtalsvillkoren för den produkt som sålts till köparen om detta visar sig inom två år efter leveransen till köparen.
6.3. En bristande överensstämmelse som har uppdagats inom tre år från dagen för leverans till köparen ska antas ha funnits vid leveranstillfället, såvida inte detta antagand är oförenligt med produktens eller felets art.
6.4. Utöver köparens lagliga rättigheter omfattas produkterna även av tillverkarens garanti (importören). Villkoren för garantin finns tillsammans med varje produkt som omfattas av garantin
6.5. Tillverkaren är inte ansvarig för:
a) Försämring av en produkt som skadats av köparen.
b) Skador/fel som orsakats av felaktig användning av produkten.
c) Skador/fel som orsakas av att underhållet som anges i produkthandboken inte följs.
6.6. Rapportera bristande överensstämmelse med produkten till e-post kundservice@buildabear.se.
6.7. Om produkten inte uppfyller kraven eller är defekt har köparen rätt att kräva att produkten repareras, samt att produkten ersätts med en produkt utan defekter som uppfyller kraven eller att häva beställningen och returnera produkten.
6.8. I händelse av en reklamation kommer kostnaden för återlämning att betalas av säljaren efter de första sex månaderna eller efter de följande 1,5 åren endast om reklamationen är motiverad och den bristande överensstämmelsen verifieras av tillverkaren.
6.9. Om köparen upptäcker att produkten inte uppfyller kraven är köparen skyldig att meddela detta faktum inom två månader efter upptäckten. Produkten får inte användas på nytt om en brist upptäcks.

7. Behandling av personuppgifter

7.1. Mer detaljerad information om behandlingen och säkerheten för personuppgifter finns i Anvol Nordic ABs integritetspolicy.

8. Övriga villkor

8.1. Anvol Nordic AB ansvarar inte för skador som orsakats på varorna eller förseningar vid leverans av varorna om skadan eller förseningen vid leveransen beror på omständigheter som inte är relaterade till Anvol Nordic AB eller som Anvol Nordic AB inte kunde förutse eller inte kunde ha förutsett (force majeure).
8.2. Anvol Nordic AB löser missförstånd med sina kunder fredligt och genom förhandlingar.
8.3. Säljaren hänvisar köparen till plattformen för tvistlösning online (så kallad ODR-plattform) i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 524/2013. ODR-plattformen designades för att lösa gränsöverskridande tvister och underlätta för köparen att hitta en lämplig utomrättslig instans för att lösa en specifik tvist i säljarens medlemsstat. ODR-plattformen finns på: https://ec.europa.eu/consumers/odr/